Zoeken in deze blog

dinsdag 1 oktober 2013

Beginnen bij het begin

Beginnen bij het begin

Stap 1 zoals gezegd, het afwegen van de ingrediënten.

Dit is levert meteen 2013se keuzestress op. Wat moet ik kiezen en waar haal ik dat dan weer?

Ik ben gewoon begonnen met de goedkoopste supermarkt tarwebloem van de Hoogvliet, die een onwaarschijnlijke 33 cent ! per kilo kost. Daar kan je toch geen buil aan vallen toch? En het gekke is dat ik hier nog alleraardigste resultaten mee bak ook!

Te Soest hebben we een heuse windmolen, de Windhond, die graan maalt en verkoopt, dus meer romantiek en biologisch, dus dat voelt wel heel goed. Per fiets erheen en wat soorten opgehaald. De bio tarwebloem kost 2,55 euro per kilo, een forse 8x zo duur dan de Hoogvlietbloem, met duidelijk minder resultaat...



De roggemeel en de speltbloem en wat andere minder doorsnee dingen haal ik er dan weer wel, die zijn uitstekend. Over bloem valt nog veel meer te zeggen en te testen, dat is meer de afdeling theorie.

Water komt gewoon uit de kraan, geen zeesap, gedestileerd of uit eeuwenoude lagen opgeduikelde H20.

Gist is er in diverse vormen, van die grijze blokken verse gist, vaak wel te krijgen bij de lokale bakker,  zelf maak ik altijd gebruik van gedroogde gist, zakjes van 7 gram die gelijk staan aan 25 gram verse gist.
Bederft niet, neemt weinig ruimte in, kortom een ideaal product.



Zout, daar gebruik ik meestal zeezout voor, iets grover qua maling dan de Jozo, dat gebruik ik ook bij het gewone kookwerk, dat plakt wat minder aan de vingers. In geschaafd roze Himalayazout zie ik vooral geldklopperij ;-) Ik gebruik ook weleens wat fleur de sel, de grijzige zoutkristalletjes uit Guerande, maar dan vooral om over het broodoppervlak te strooien.

Volgens mij hebben we dan zo beetje alles om te gaan beginnen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten