Zoeken in deze blog

maandag 14 oktober 2013

Zaterdag, bakdag!

Zaterdag,  bakdag!

Na een week werken eindelijk tijd om eens wat te bakken met de bloem van de Zuidmolen.
Als eerste een recept Pain Rustique (zie weekendbakery) gemaakt. Dit is het brood wat ik veruit het meeste heb gebakken tot nu toe en mijns onbescheiden inziens goed in de vingers heb.

Ik heb dit brood al met diverse bloemsoorten gebakken, met wisselende resultaten, dus ik was benieuwd hoe dit uit zou pakken. Dus vrijdagmorgen de zuurdesem gevoederd, vrijdagavond een voordeegje gemaakt, en zaterdag gebakken. Het deeg was na 4 minuten kneden nog redelijk slap, en bleef dat eigenlijk ook na de strech and folds (wordt toegelicht bij de theorie kneden). Gewoon de normale stappen gevolgd, laten rijzen, ingesneden en afgebakken. 

De ovenrijs/ovenspring is altijd mijn leukste moment, je ziet het brood in 5 minuten uitzetten en heel vaak een mooie "kam" vormen. Het oog wil tenslotte ook wat. Tot m'n spijt was de ovenrijs niet echt mooi. Nauwelijks ingescheurd en geen mooie kam. Uithuilen en weer proberen. Misschien lag het aan mijn iets te vroeg in de oven schuiven, ik weet het niet. Poging twee volgt.

Hieronder mijn uitvoering van de Pain Rustique, maar dan wel mooi...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten