Zoeken in deze blog

donderdag 9 januari 2014

KN4

Het is voorbij, geen deeg meer voor jou.

M'n Kitchenaid was duidelijk niet gebouwd voor zoveel deeg. Ik heb al eens een filmpje laten zien van deeg "spinning on the hook" Duidelijk niet optimaal. Toen kwam ik een adresje tegen voor een speciale deeghaak die betere kneedactie zou leveren. Eindejaarsbonus binnen, haak gekocht en de vrouw vriendelijk verzocht om daar op vrijdagavond een paar deegjes mee te kneden.

Licht paniekerig telefoontje: "Hoort er rook uit te komen? 'k Heb hem maar uitgezet" Dat was de druppel, op zoek naar een fatsoenlijke spiraalmixer. Na wat zoeken kwam ik een Rofco KN4 tegen, een mini spiraalkneder waar je met goed fatsoen 4 tot 4,5 kilo deeg mee kan kneden zonder rook...

Dit is hem:





Relatief klein, met een niet verwijderbare mengkom en een vaste kop, dus het deeg uit de machine halen en schoonmaken is iets meer werk dan bij de KA, maar kneden! Heerlijk stil en merkbaar beter brood.
Luchtigere en grotere broden bij hetzelfde deeggewicht en ik kan nu tenminste zonder kunst- en vliegwerk m'n oven vol krijgen.

Ik heb hem op zo'n verhuiskarretje gezet, past mooi onder de trap als ik hem niet nodig heb.  Het begint echt op een bakkerij te lijken. Pas heb ik zoveel op bestelling gebakken dat we zelf bijna niet genoeg hadden.
Super leuk om te doen, zeker met goed materiaal.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten