Zoeken in deze blog

donderdag 23 januari 2014

Productie

De zaterdag na mijn stukje in de krant stond ik op scherp om alle bestellingen via thuisafgehaald te kunnen bakken. Aantal bestellingen? 0.... Beetje gebakken voor de buren en voor de eigen vriezer maar verder niet.
Deukje in m'n ego ;-)

Tot aan vorige week weinig respons, behalve de trouwe klanten. Maar deze week gaat het helemaal los,
alleen al voor de bestellingen moet ik 16 broden bakken. Dat vergt een hele planning, want er passen per keer 12 broden in de oven. En dan bak ik ook nog diverse soorten brood.

Dus moet er een beetje gepland gaan worden met bak- en rijstijden, beschikbare hoeveelheid vormen etc.
Dat geeft weer een hele nieuwe dimensie aan het geheel. Meteen maar 1000 broodzakken besteld om de etenswaar in mee te geven en ben ik aan het denken aan een stempel om het een en ander wat te personaliseren. Kortom, spannende tijden in de minibakkerij.

De enthousiaste reacties en de terugkomende afhalers, daar is het om te doen. Leuk!

Een overzichtje van een productiedag:
12 Rustiques in een keer gebakken, de eerste keer de hele oven vol! Voorbereid door m'n schoonmoeder, want ik moest werken op vrijdagavond, zaterdag bakdag.


Al dat witbrood, ook maar eens wat zuurdesem volkoren gemaakt. In de huishoudoven was dit recept geen succes, maar de Rofco doet het heel wat beter.


En schattige 2 persoons mini zuurdesembolletjes met zaden, heerlijk bij de zondagse soep.


En niet helemaal gebakken, maar toch wel in de categorie bakkerswaar, een bonbondemonstratie verzorgt:




Baileystruffels, karamelbonbons, marshmallow's en merengue's met chocolade. Moeilijk genoeg voor 1e jaars koks.

8 opmerkingen:

  1. Ha Joost, wat leuk dat de bestellingen nu binnenkomen! Dat is toch wel fijn, nu kan het deukje in je ego weer worden weggehaald;-) Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ego mocht wel wat deuken hoor, anders ga je alleen maar naast je broodmandje rijzen..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Rinus,
    We moesten nodig weer eens bij lezen. Geweldig!
    M. gaat binnenkort een afspraakje met je maken om mee te kijken in de keuken. Hij moet zijn horizon ook weer wat verbreden. Ik ben meer van de bonbons en patisserietjes. Wanneer kan ik komen voor een workshop 'lik je vingers er bij af'?

    Groet, M&A

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat vind ik leuk! Er zijn al meer aanmeldingen voor de `lik je vingers af` workshop, dus er komt een datum beschikbaar. Dit is allemaal goed te doen en zelfs thuis.

    Grt Rinus :-0

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Joost!! Ik ben helemaal weg van die kleine desembroodjes, laat je die ook rijzen in een rijsmandje??

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, de kleine broodjes worden heel strak opgebold en rijzen zonder ondersteuning. Ze ogen plat als ze de oven in gaan, maar daar bakken ze mooi omhoog.

    Warme groet,

    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie productie om te zien Joost. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou een geduchte concurrente zijn in "heel Soest bakt" Melinda!

      Verwijderen