Zoeken in deze blog

dinsdag 14 januari 2014

De croissant

Voor m'n werk vertel ik jonge mensen hoe koken precies in z'n werk gaat en tijdens een van de lessen werd ik, als extra opdracht, geacht voor te doen hoe je croissants maakt.

Dat had ik nog nooit bij de hand gehad, dus wat ingelezen, een filmpje gekeken en gewapend met een dosis basisvaardigheid, gezond verstand en frisse moed heb ik croissant in elkaar gedraait. Tenminste, deeg met boter ertussen in de vorm van een croissant.

Dat was het totaal niet helemaal en ik sprak met een collega af dat er een dag zou komen waarop ik luchtige, goudbruine, flaky, vederlicht, knapperige croissants zou laten zien.

En zo is geschied inmiddels. Alweer Weekendbakery heeft een prachtige how-to voor croissants. Maar zijn handen en handigheid zijn niet de mijne, dus in de kerstvakantie aan de gang gegaan. Gekneed, getoerd en gerezen gistdeeg.

Het valt hillegaar niet mee, croissants maken. Het basis gistdeeg mag je absoluut niet te lang kneden, anders kun je het deeg niet meer vele malen lekker uitrollen, het wordt te elastisch. Al dat uitrollen en dubbelvouwen is ook soort kneedwerk kwam ik achter. De boter mag absoluut niet zacht worden, zeer gelijkmatig uitrollen en in drieën vouwen, rusten etc.

Affijn, 3 dagen in totaal duurde het voordat ze klaar waren, opeten (15 stuks) maximaal 3 minuten...

Het resultaat:




Veel werk, vast niet heel gezond, maar lekker!


2 opmerkingen:

  1. Prachtig zijn ze!! Ik heb ze op een workshop bij Levine gemaakt, daar deed ik de combi workshop Stokbrood/Croissant, mijn voorkeur gaat toch meer uit naar stokbrood. Maar als ik deze croissants zie, dan gaat er wel iets kriebelen haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marja,

    Zeer verschillende technieken, beide wel met een hoge moeilijkheidgraad vind ik.
    Ik hou persoonlijk heel erg van die mooie opengebarsten broden, dus stokbrood vind ik heel leuk, binnenkort eens wat aandacht aan besteden.

    Croissants maken moet in alle stappen met de hoogste nauwkeurigheid gebeuren,
    dat ligt me ook wel, maar het duurt wel lang voor je resultaat boekt.

    Ach, tis hobby toch ;-)

    BeantwoordenVerwijderen