Zoeken in deze blog

dinsdag 19 november 2013

Op stoom

Na een aarzelend maar enthousiast begin op maandagavond was het dan pas echt zover.
Een hele zaterdag vrij en een glimmende Rofco in de keuken. Ik denk dat de Engelsen hier de term "excited" voor hebben uitgevonden!

Extra rijsmandjes besteld bij brotformen.de, ovaal en rond, klein en wat groter, om de degen in te laten rijzen. Uit triplex handige inschietplanken gezaagd om het brood makkelijk in de oven te schuiven en een ragfijne planning gereed om de diverse soorten brood precies op het juiste moment tegelijk in de oven te kunnen schuiven.

Al plannend liep ik tegen een volgende uitdaging aan. De Kitchen-aid kan maximaal 1,3 tot 1,5 kilo deeg kneden zonder astmatisch te gaan klinken. Het deeg heeft dan al de neiging om omhoog op de deeghaak te kruipen en het wordt meer in de kom rondgeslingerd dan echt gekneed.

Daar moest ik dus creatief mee omgaan. Nu bestaan er recepten die juist zonder kneedmachine worden gemaakt. Ideaal dus om de geteisterde rode vriend wat te ontlasten. Ik heb een recept dat alleen maar gemengd dient te worden en door rek en vouwtechnieken tot de juiste deegconsitstentie word gebracht.

Daarnaast heb ik nog een deeg gemaakt dat slechts kort gekneed moet worden en een nacht in de koelkast verblijft zodat de machine niet de halve ochtend hoeft te draaien, kortom het was een heel gepuzzel. Ik zit nog volledig in het "nabak" stadium. Beproefde recepten van collegabloggers of schaamteloos gekopieerd uit bakboeken, worden keurig volgens stappenplannen gevolgd en gaandeweg begin ik steeds meer gevoel met de broodmaterie te krijgen.

Het blijkt dus dat deeg sneller/beter ontwikkelt in grotere hoeveelheden, het vullen van een oven met 10 broden vergt weer een andere manier van werken dan  slechts 2 broodjes schuiven.

Van half negen tot half twee was het alhier een grote dampende, knedende en rijzende toestand. Toen de laatste dampsleutel weer was gesloten heb ik bijna alles weggegeven aan de diverse buren om eens wat meningen te krijgen over de broodjes. Leuk!

Hieronder de "oogst" van een echte bakdag:


Een recept van brotdoc.de volgens mij, met "pasta"bloem, dus harde tarwebloem, volledig zuurdesem en in de koelkast een nacht over gerezen. Heerlijk brood, dat ook na 2 dagen nog mals bleef. Het zag er voor het bakken niet erg gerezen uit, maar in de oven bleef het brood maar groter worden.



Mueslibroden van Weekendbakery, de huisfavoriet tot nu toe en de "pastabloembroden"


Pain Rustique met geroosterd chiazaad en lijnzaad. Identieke broden, haast fabrieksmatig gelijkmatig.
En zuurdesembollen in een gezellige 2 persoons maatje ook van Weekendbakery. Water, bloem, zuurdesem een een dosis toewijding, mede mogelijk gemaakt door Eneco, ik had het zo naar m'n zin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten